Studii Biblice - Proiectul Tyndale
acasa despre noi studiu biblic articole comanda contact

Sunt atât de preocupat de îndeplinirea scopului
încât nu-mi amintesc care este acesta

În unul dintre primele articole am scris despre trei „cuvinte-cheie”. Am prezentat o modalitate utilă prin care învăţătorii pot confirma elementele de bază ale pregătirii şi prezentării eficiente a studiului biblic. Primul cuvânt-cheie a fost „scop”.
Am afirmat că scopul predării biblice eficiente este „un răspuns potrivit la Cuvântul lui Dumnezeu ca dovadă a credinţei şi a dragostei faţă de El”. De asemenea, am spus că „învăţătorul trebuie să reţină – şi să stabilească ca normă – că fiecare elev răspunde la lecţie după cum este îndemnat de Cuvânt şi de Duhul Sfânt”.biserica

Ar fi interesant să te întreb (presupunând că ai citit articolul respectiv) dacă îţi aminteşti acest scop. Ar fi şi mai grăitor să fiu eu întrebat dacă mi-l amintesc. Răspunsul este pozitiv. Însă nu mă pot lăuda cu acest lucru. La urma urmei, eu l-am scris. Ba mai mult, îl predau frecvent pe parcursul anului. Mă găsesc adesea discutând cu unul sau cu altul despre acest scop. Îl recapitulez (aşa cum îi îndemn şi pe alţii să facă) ca un bun obicei legat de slujba mea de predare.

Însă a putea afirma scopul nu oferă garanţia că voi dori, în mod conştient şi cu o dedicare profundă, şi mă voi strădui să-l îndeplinesc. Dimpotrivă, trebuie să reţin scopul, nu ca un set de cuvinte, ci ca un angajament ferm pentru binele elevilor mei.

Înţelege scopul

O cale de a reţine scopul este o bună înţelegere a acestuia. Haide să vedem ce este, de fapt, scopul învăţării biblice eficiente:

  • un răspuns potrivit la adevărul biblic. Orice răspuns la Cuvântul lui Dumnezeu trebuie să fie în conformitate cu adevărul din pasaj şi din întreaga Biblie.
  • un răspuns potrivit la adevărul biblic. Acest răspuns potrivit trebuie să fie pozitiv, şi nu negativ (răspunsul negativ nu este un răspuns).
  • ca dovadă a credinţei. Acest răspuns pozitiv trebuie să aibă la bază credinţa elevului în Dumnezeu, Suveranul atotputernic al pământului.
  • şi a dragostei faţă de El. Acest răspuns pozitiv, bazat pe credinţă, trebuie stârnit de o dragoste profundă şi sinceră pentru Dumnezeu şi Cuvântul Său.

Acest scop presupune o învăţare optimă stimulată de cele mai nobile motive. Bineînţeles, niciun elev sau grup de studiu nu va atinge acest nivel de fiecare dată. Însă scopul reprezintă felul şi calitatea activităţii de învăţare ce poate fi numită învăţare eficientă. Trebuie să înţeleg acest scop şi să-l am în vedere de fiecare dată.

Reţine scopul

Atunci când eşti preocupat de predare poţi reţine mai bine scopul predării implementând următoarele activităţi:

  • Recapitulează scopul la începutul pregătirii şi al predării. Scopul este asemenea unei busole exacte, indicând adevărata direcţie pe care trebuie să o urmezi împreună cu elevii în cadrul studiului biblic. Activităţile repetitive de predare (studiu, planificare şi prezentare), cumulate cu celelalte activităţi din viaţa de zi cu zi, epuizează deseori energia şi entuziasmul învăţătorului. Acestea pot da naştere unei situaţii de tipul predă-lecţia-şi-gata. Recapitularea scopului te va ajuta să nu pierzi din vedere nobleţea predării biblice eficiente.
  • Cere ajutorul lui Dumnezeu pentru a îndeplini scopul. Acest scop nu poate fi îndeplinit nici chiar de cel mai bine-intenţionat şi mai evlavios învăţător fără ajutorul lui Dumnezeu. Predarea este o cooperare divino-umană. Învăţarea este o activitate divino-umană. Învăţătorul care cere ajutorul lui Dumnezeu pentru a îndeplini scopul primeşte puterea de a preda eficient.
  • Vorbeşte-le elevilor despre scop. Scopul nu este un secret. Acesta trebuie ştiut şi însuşit şi de elevi, şi de învăţător. Învăţătorul, când vorbeşte despre scop, trebuie să afirme deschis: „Aceasta doresc să realizez în viaţa voastră.” Elevii trebuie să răspundă sincer, acceptând scopul şi urmărindu-l la fiecare lecţie. Dacă vei vorbi despre scop, acesta va fi mai uşor de reţinut (atât de tine, cât şi de elevi).

<< |